Projekty okładek serii KOLIBER 1973-1989

Projekty okładek serii KOLIBER 1973-1989 

 

Fenomen serii wydawniczej “Koliber” polega na tym, że jej pojedyncze tomy łatwo pominąć wzrokiem. Kobieca postać z okładki “Wiosennych wód” (Iwan Turgieniew) przypomina egzaltowaną wizję romantyzmu powstałą w umyśle wrażliwej nastolatki. Poorane zmarszczkami czoło męskiej twarzy wyłaniającej się z cienia na froncie “Losu człowieka” (Michał Szołochow) to amatorszczyzna żywcem wyjęta z teczki aspirującego, choć niezbyt zdolnego artysty. Po policzkach czarnoskórej kobiety spływają łzy przypominające lejący się ciurkiem pot - to wizualny komentarz na temat treści “Blisko domu” (Erskine Caldwell), który

z powodzeniem mógłby czekać na klienta zawieszony w okolicach Bramy Floriańskiej -

gdzieś pomiędzy reprodukcją Klimta a słonecznikami. Chaos wykorzystanych motywów i użytych technik artystycznych

o zróżnicowanym poziomie wykonania został okiełznany przez charakterystyczny układ graficzny serii zaproponowany przez Jana Śliwińskiego i przypieczętowany znakiem kolibra - projektem Jerzego Kępkiewicza z 1967 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zofia Konarska - Mieczysław Wasilewski - Bożena Kowalewska - Małgorzata Piotrowska - Wiesław Wałkuski - Grażyna Klechniowska - Jerzy Rozwadowski - Aleksander Stefanowski - Tomasz Terlecki - Maciej Hibner - Maria Nowak - Maria Eska-Piątkowska - Izabella Peterko-Laube - Renata Radziejowska - Anna Malanowska - Zdzisław Długosz - Teresa Janota - Maria Kędzierska - Paweł Rumiński - Maria Plater-Zyberk - Sławomir Zwierz -

Ryszard Grach - Maciej Błażejowski - Joanna Młodożeniec - Piotr Adamczyk - Anna Ćwierk - Maryla Mikiewicz-Pereyko + Jan Śliwiński

 

 

tekst: Katarzyna Nalezińska

 

Projekt identyfikacja wizualnej:

Michał Martynów

 

 

 

 

 

11 kwietnia 2021

Projekty okładek serii KOLIBER 1973-1989 

 

Fenomen serii wydawniczej “Koliber” polega na tym, że jej pojedyncze tomy łatwo pominąć wzrokiem. Kobieca postać z okładki “Wiosennych wód” (Iwan Turgieniew) przypomina egzaltowaną wizję romantyzmu powstałą w umyśle wrażliwej nastolatki. Poorane zmarszczkami czoło męskiej twarzy wyłaniającej się z cienia na froncie “Losu człowieka” (Michał Szołochow) to amatorszczyzna żywcem wyjęta z teczki aspirującego, choć niezbyt zdolnego artysty. Po policzkach czarnoskórej kobiety spływają łzy przypominające lejący

się ciurkiem pot - to wizualny komentarz na temat treści “Blisko domu” (Erskine Caldwell), który z powodzeniem mógłby czekać na klienta zawieszony w okolicach Bramy Floriańskiej -

gdzieś pomiędzy reprodukcją Klimta a słonecznikami. Chaos wykorzystanych motywów i użytych technik artystycznych o zróżnicowanym poziomie wykonania został okiełznany przez charakterystyczny układ graficzny serii zaproponowany przez Jana Śliwińskiego

i przypieczętowany znakiem kolibra - projektem Jerzego Kępkiewicza z 1967 roku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zofia Konarska - Mieczysław Wasilewski - Bożena Kowalewska - Małgorzata Piotrowska - Wiesław Wałkuski - Grażyna Klechniowska - Jerzy Rozwadowski - Aleksander Stefanowski - Tomasz Terlecki - Maciej Hibner - Maria Nowak - Maria Eska-Piątkowska -

Izabella Peterko-Laube - Renata Radziejowska - Anna Malanowska - Zdzisław Długosz -

Teresa Janota - Maria Kędzierska - Paweł Rumiński - Maria Plater-Zyberk - Sławomir Zwierz -

Ryszard Grach - Maciej Błażejowski - Joanna Młodożeniec - Piotr Adamczyk - Anna Ćwierk - Maryla Mikiewicz-Pereyko + Jan Śliwiński

 

 

tekst: Katarzyna Nalezińska

projekt identyfikacji wizualnej: Michał Martynów