Projekty okładek serii KOLIBER 1973-1989
Fenomen serii wydawniczej “Koliber” polega na tym, że jej pojedyncze tomy łatwo pominąć wzrokiem. Kobieca postać z okładki “Wiosennych wód” (Iwan Turgieniew) przypomina egzaltowaną wizję romantyzmu powstałą w umyśle wrażliwej nastolatki. Poorane zmarszczkami czoło męskiej twarzy wyłaniającej się z cienia na froncie “Losu człowieka” (Michał Szołochow) to amatorszczyzna żywcem wyjęta z teczki aspirującego, choć niezbyt zdolnego artysty. Po policzkach czarnoskórej kobiety spływają łzy przypominające lejący
się ciurkiem pot - to wizualny komentarz na temat treści “Blisko domu” (Erskine Caldwell), który z powodzeniem mógłby czekać na klienta zawieszony w okolicach Bramy Floriańskiej -
gdzieś pomiędzy reprodukcją Klimta a słonecznikami. Chaos wykorzystanych motywów i użytych technik artystycznych o zróżnicowanym poziomie wykonania został okiełznany przez charakterystyczny układ graficzny serii zaproponowany przez Jana Śliwińskiego
i przypieczętowany znakiem kolibra - projektem Jerzego Kępkiewicza z 1967 roku.
Zofia Konarska - Mieczysław Wasilewski - Bożena Kowalewska - Małgorzata Piotrowska - Wiesław Wałkuski - Grażyna Klechniowska - Jerzy Rozwadowski - Aleksander Stefanowski - Tomasz Terlecki - Maciej Hibner - Maria Nowak - Maria Eska-Piątkowska -
Izabella Peterko-Laube - Renata Radziejowska - Anna Malanowska - Zdzisław Długosz -
Teresa Janota - Maria Kędzierska - Paweł Rumiński - Maria Plater-Zyberk - Sławomir Zwierz -
Ryszard Grach - Maciej Błażejowski - Joanna Młodożeniec - Piotr Adamczyk - Anna Ćwierk - Maryla Mikiewicz-Pereyko + Jan Śliwiński
projekt identyfikacji wizualnej: Michał Martynów
Projekty okładek serii KOLIBER 1973-1989
Fenomen serii wydawniczej “Koliber” polega na tym, że jej pojedyncze tomy łatwo pominąć wzrokiem. Kobieca postać z okładki “Wiosennych wód” (Iwan Turgieniew) przypomina egzaltowaną wizję romantyzmu powstałą w umyśle wrażliwej nastolatki. Poorane zmarszczkami czoło męskiej twarzy wyłaniającej się z cienia na froncie “Losu człowieka” (Michał Szołochow) to amatorszczyzna żywcem wyjęta z teczki aspirującego, choć niezbyt zdolnego artysty. Po policzkach czarnoskórej kobiety spływają łzy przypominające lejący się ciurkiem pot - to wizualny komentarz na temat treści “Blisko domu” (Erskine Caldwell), który
z powodzeniem mógłby czekać na klienta zawieszony w okolicach Bramy Floriańskiej -
gdzieś pomiędzy reprodukcją Klimta a słonecznikami. Chaos wykorzystanych motywów i użytych technik artystycznych
o zróżnicowanym poziomie wykonania został okiełznany przez charakterystyczny układ graficzny serii zaproponowany przez Jana Śliwińskiego i przypieczętowany znakiem kolibra - projektem Jerzego Kępkiewicza z 1967 roku.
Zofia Konarska - Mieczysław Wasilewski - Bożena Kowalewska - Małgorzata Piotrowska - Wiesław Wałkuski - Grażyna Klechniowska - Jerzy Rozwadowski - Aleksander Stefanowski - Tomasz Terlecki - Maciej Hibner - Maria Nowak - Maria Eska-Piątkowska - Izabella Peterko-Laube - Renata Radziejowska - Anna Malanowska - Zdzisław Długosz - Teresa Janota - Maria Kędzierska - Paweł Rumiński - Maria Plater-Zyberk - Sławomir Zwierz -
Ryszard Grach - Maciej Błażejowski - Joanna Młodożeniec - Piotr Adamczyk - Anna Ćwierk - Maryla Mikiewicz-Pereyko + Jan Śliwiński