Grzegorz Powroźnik

“Warstwy farby nakładane w latach 2019-2020”

 

Tytuł wystawy Grzegorza Powroźnika w Galerii Baza nawiązuje do sposobu powstawania obrazów - to nie tyle malowanie i spontaniczny gest malarski, co po prostu - nakładanie na płótno kolejnych warstw farby olejnej. Na wystawie pokazujemy siedem wybranych prac malarskich powstałych w ciągu ostatnich dwóch lat. Płótna dobrze korespondują z charakterem wnętrz galerii, w których również widoczne są warstwy - ślady po wcześniejszych lokatorach. Stąd decyzja by jeden z obrazów umieścić na ścianie, na której powoli nawarstwiły się trzy dekoracje: najwcześniejsza - finezyjny wzór nałożony wałkiem, późniejsza tapeta w drobne kwiaty oraz szczątkowo zachowana tapeta przedstawiająca las.

 

Prezentowane prace są kontynuacją eksperymentów abstrakcyjnych, które Grzegorz rozpoczął w obszarze fotografii. Zestaw zdjęć pokazywanych na wystawie “Basen” (Galeria Starter, Warszawa; BWA Tarnów, 2014), zestawiony wtedy z obrazami i obiektami Kingi Lubowieckiej, reprezentuje strategię skrajnie odmienną - prostą i elegancką geometrię monochromatycznych niewielkich ujęć, na których trójwymiar fotografowanych obiektów zanika na rzecz płaszczyznowości.

 

Prace, które obecnie pokazujemy na wystawie, reprezentują nowy obszar eksperymentu. To nie tylko zmiana techniki artystycznej czy formatu (największe z płócien o wymiarach 110x130 cm), ale przede wszystkim odejście od geometrii. Kolejne warstwy ekspresyjnych płatów nakładanej farby przywodzą na myśl tkaninę artystyczną. Przemyślany gest malarski polega na odsłanianiu i pokrywaniu powierzchni płótna, a fragmenty o najgrubszej fakturze bliskie są już płaskiemu reliefowi. Zmienia się również zainteresowanie kolorem: od płócien monochromatycznych (róże i purpury; błękity), poprzez pastelowe zestawienia, aż do mocnego kontrastu pomarańczu i błękitu na największym z prezentowanych płócien. Pomimo diametralnej zmiany pola eksperymentu nie zmienia się natomiast sposób pracy artysty, to proces detaliczny, powolny, głęboko przemyślany, niemal kontemplacyjny.

 

tekst: Katarzyna Nalezińska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

projekt identyfikacji wizualnej: Michał Martynów

[do projektu plakatu wykorzystano fragmenty obrazu 2B5079M2019]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03 września 2021

Grzegorz Powroźnik “Warstwy farby nakładane w latach 2019-2020”

Grzegorz Powroźnik

“Warstwy farby nakładane w latach 2019-2020”

 

Tytuł wystawy Grzegorza Powroźnika w Galerii Baza nawiązuje do sposobu powstawania obrazów - to nie tyle malowanie i spontaniczny gest malarski, co po prostu - nakładanie na płótno kolejnych warstw farby olejnej. Na wystawie pokazujemy siedem wybranych prac malarskich powstałych w ciągu ostatnich dwóch lat. Płótna dobrze korespondują z charakterem wnętrz galerii, w których również widoczne są warstwy - ślady po wcześniejszych lokatorach. Stąd decyzja by jeden z obrazów umieścić na ścianie, na której powoli nawarstwiły się trzy dekoracje: najwcześniejsza - finezyjny wzór nałożony wałkiem, późniejsza tapeta w drobne kwiaty oraz szczątkowo zachowana tapeta przedstawiająca las.

 

Prezentowane prace są kontynuacją eksperymentów abstrakcyjnych, które Grzegorz rozpoczął w obszarze fotografii. Zestaw zdjęć pokazywanych na wystawie “Basen” (Galeria Starter, Warszawa; BWA Tarnów, 2014), zestawiony wtedy z obrazami i obiektami Kingi Lubowieckiej, reprezentuje strategię skrajnie odmienną - prostą i elegancką geometrię monochromatycznych niewielkich ujęć, na których trójwymiar fotografowanych obiektów zanika na rzecz płaszczyznowości.

 

Prace, które obecnie pokazujemy na wystawie, reprezentują nowy obszar eksperymentu. To nie tylko zmiana techniki artystycznej czy formatu (największe z płócien o wymiarach 110x130 cm), ale przede wszystkim odejście od geometrii. Kolejne warstwy ekspresyjnych płatów nakładanej farby przywodzą na myśl tkaninę artystyczną. Przemyślany gest malarski polega na odsłanianiu i pokrywaniu powierzchni płótna, a fragmenty o najgrubszej fakturze bliskie są już płaskiemu reliefowi. Zmienia się również zainteresowanie kolorem: od płócien monochromatycznych (róże i purpury; błękity), poprzez pastelowe zestawienia, aż do mocnego kontrastu pomarańczu i błękitu na największym z prezentowanych płócien. Pomimo diametralnej zmiany pola eksperymentu nie zmienia się natomiast sposób pracy artysty, to proces detaliczny, powolny, głęboko przemyślany, niemal kontemplacyjny.

 

tekst: Katarzyna Nalezińska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

projekt identyfikacji wizualnej: Michał Martynów

[do projektu plakatu wykorzystano fragmenty obrazu 2B5079M2019]